آقاي كرزي رييس جمهور افغانستان يكبار ديگر از نيروهاي خارجي و ناتو خواست كه به عمليات شبانه خود پايان بدهند و از تلفات افراد ملكي جلوگيري نمايند؛ در غير آن مردم افغانستان آنان را به عنوان نيروهاي اشغالگر شناخته و در برابر شان دست به قيام خواهند زد.
در گذشته نيز آقاي كرزي از عمليات ناتو در مناطق آشوبزده انتقاد هاي شديد كرده بود و در يك مرحله اظهار داشت كه اگر خارجي ها دست از اين كار خود بر ندارند، وي با تحريك طالبان يكجا شده و عليه خارجيان دست به مبارزه خواهد زد، اما مقامات ناتو مي گويند كه آنان به خاطر مبارزه با تروريزم به افغانستان آمده اند و با دست بسته نمي توان با آنها مبارزه كرد و عمليات شبانه يكي از از اقدامات مؤثر ناتو عليه تروريزم مي باشد كه دستاورد هاي مطلوبي براي ما داشته و توانسته ايم كه با اين نوع عمليات افراد كليدي از آنان را نابود و يا دستگير كنيم و ضربات شكننده به پيكره آنها وارد سازيم.
آقاي كرزي در آخرين اظهارات رسمي خود به تبرئه و دفاع از طالبان پرداخته گفت: واضح نيست كه دشمن كيست و عمليات هاي تروريستي را كي ها انجام مي دهند؟ و واضح است كه طالبان در تمامي اتفاقات خونين تروريستي دست داشته باشند و آنها هموطنان و كشور خود را نابود نمي كنند، ولي كساني را ندارند كه بگويند ما اين حوادث را انجام نداده ايم و آن را رد نمايند؛ اين در حالي است كه همه واقعات فاجعه بار تروريستي را در چندين سال گذشته به ويژه حوادث خونين هفته هاي پيش قندهار، خوست، شفاخانه چهار صد بستر سردار محمد داوود در كابل و اخيرأ فاجعه خونبار تخار را طالبان به عهده گرفته و با صراحت تمام اعلام داشته اند كه اين كار طالبان است.
آقاي كرزي در سابق هم از موضع انعطاف با طالبان برخورد كرده و آنان را گاهي به عنوان مخالف، گاهي به حيث برادران ازرده خاطر، زماني به عنوان طالب جان و اخيرأ به حيث برادر خطالب نموده است، ولي امروز اين موضع ، به موضع حمايت و دفاع از طالبان تبديل گرديده و تمام مشكلات داخلي و منطقوي از جمله ضعف هاي خود را در امر حكومت و نظام سازي سالم و فساد فراگير و بي كفايتي اداري پوشانده و تمام مسئوليت ها را متوجه خارجي ها مي كند و مي گويد اين خارجي ها است كه فساد و ناتواني و بي كفايتي را براي ما آورده است.
آگاهان امور به اين عقيده هستند كه اين نوع موضعگيري از سوي رييس جمهور متناسب به اين مقام نيست، بلكه ناشب از احساسات و عواطف شخص است كه عقلانيت سياسي را به همراه ندارد و هيچ تأثير و هيچ پيام عملي هم به دنبال نخواهد داشت.
هم جامع جهاني و هم مردم افغانستان در طول بيش از يك دهه شناخت كافي از آقاي كرزي پيدا كرده اند و درك مي كنند كه اشك هاي آقاي كرزي براي چه و چرا جاري مي شود و چرا در جهت حركت تند بادي سوق داده مي شود؟
مردم افغانستان امروز در يك مرحله بالايي از شعور سياسي و اجتماعي رسيده اند و همه تحولات و موضعگيري ها را دقيقأ درك مي كنند و آن چنان نيستند كه يك روز با آقاي كرزي به جنبش طالبان بپيوندند و يك روزي به فرمان آقاي كرزي در سنگر طالبان قرار گرفته و عليه نيروهاي به تعبير آقاي كرزي اشغالگر دست به شورش و قيام بزنند و آنها را چون انگليسي ها و شوروي ها از خاك خود اخراج كنند و گزينه ي چون طالب و يا امثال آن را بر مقدرات خود حاكم سازند.
اظهارات اخير آقاي كرزي شك و ترديد هايي به وجود آورده و اين سوال را مطرح ساخته كه آيا آقاي كرزي از موقف رياست جمهوري مي خواهد با قرباني كردن اعتماد جامعه جهاني و اعتماد مردم افغانستان گپ مي زند و يا از موقف سخنگوي طالبان، با اين موضعگيري ها فقط اعتماد طالبان و پاكستان را جلب كند، خواستي كه هرگز جامه عمل نخواهد بوشيد و بهتر است كه آقاي كرزي به مردم خود بر گردد و همكاري هاي بين المللي را در راستاي خواسته هاي واقعي مردم و كشورش استوار سازد و از مواضع و سياست هاي نادرست خود دست بردار گردد.
خبر...ما را در سایت خبر دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 63